top of page
  • Forfatters billedeRedaktionen

Klimaopråb fra ungdommen


Til den der læser det her.

Jeg føler mig forrådt. Jeg føler mig snydt og bedraget og overhørt af dem, hvis job er at lytte. Ikke af mine forældre eller skolelærere, men af de politikere der sider i regeringen. Jeg føler at ligemeget hvor meget jeg råber, er der ingen der vil høre på mig. Jeg tror egentlig det sker ofte, når man er et barn der gerne vil tages seriøst af et voksent menneske, og jeg kan også godt se at det kan være svært ikke at fnise af et barns tårnhøje krav om noget der er uopnåeligt i en verden som vores. Men der er bare den detalje at mine, og mange andre unges, krav om et markant kursskifte på klimaområdet hverken er et tårnhøjt krav eller uponåeligt. Men stadig oplever jeg, at voksne mennesker med det største ansvar vores land har at tilbyde, står og griner os unge lige op i ansigtet og udbryder “gud, hvor er de dog kære!” Jeg er træt af at de danske politikere ikke tager klima krisen alvorligt og dermed alle kommende generationer inklusiv min egen fremtid alvorligt. Det kan ikke være rigtigt at noget så simpelt som en ny klimalovgivning er noget der skal presses ned over hovederne på de danske politikere, af over 50.000 danskere, før de begynder at snakke om sagen. Og det er da helt til grin når nogle af partierne ser en mulighed for at samle flere stemmer ind, ved at berøre emnet om klima, ved fx. som Venstre at skifte farven på partiets logo til grøn, eller som Det Konservative Folkeparti at hænge et kæmpe reklamebanner op på H.C Andersens Boulevard med ordene “Lad os samle Danmark om en grønnere fremtid” , men stemmer imod forslaget mod en ny klimalov. Men hvis de danske politikere ikke har planer om at rette op på denne fatale krise, så ved jeg, at de unge ikke vil se på imens der ingenting sker, men tage kampen op selv.

Jeg er stolt af at være en del af en generation af unge mennesker der ikke finder sig i ikke at blive lyttet til, der ikke finder finder sig i at blive valgt fra fremfor dem der sidder på verdenens formuer, der ikke vil finde sig i at deres fremtid bliver revet ud af deres hænder. Nu hvor de danske politikere ikke er voksne nok til at tage handling overfor klimaet, vil vi unge ikke længere lade os blive grint af, men løfte den umenneskelig byrde verdenslederene har overladt til os og overtage for de “voksne”. Vi kræver en værdig fremtid.

Emma Thea, Kastanievej Efterskole 2019


 

Hej, mit navn er Freja Overgaard Khamnuanwit.

I dette brev vil jeg skrive, hvad kloden skriger på. Nemlig aktion. Vi vil ikke vente mere, og vi kan ikke vente mere.

For mig lyder det uintelligent, hvis vi ikke handler. For hvis ikke vi gør noget, hvem vil så?

Januar 2018 var den femte varmeste januar i 138 års moderne rekord lægning, ifølge en månedlig analyse af globale temperaturer af forskere ved NASAs Goddard Institute for Space Studies (GISS) i New York. Det er så forfærdeligt, at det næsten ikke er til at overkomme.

Som et menneske der er født i 2002, og vidende at min det er min og mine venners fremtid, vi leger med, er det ekstremt skræmmende at læse ting som dette. Jeg vil gerne kunne blive 100 år gammel, jeg vil gerne kunne med god samvittighed sende mine børn videre i livet uden at skulle være bange for, om de kan få husly, mad og vand, jeg vil gerne have en fremtid.

Selvfølgelig er der ingen, der har lyst til at se kloden brænde. Vi har i Danmark bare vænnet os til denne livsstil og denne luksus, og det er ligesom ikke fordi at politikerne har sat et  klimaforandrings banner hen over christiansborg. Og selvom at det er ubekvemt, skal vi se sandheden i øjnene

Vi skal til at handle med det samme og arbejde sammen om at ændre denne livsstil.

For at citere Margaret Mead ¨Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world; indeed, it's the only thing that ever has.¨ Det er den facon, vi burde takle dette emne på.

At arbejde sammen er hvad vi mennesker har gjort i evigheder. Det er hvad, der har gjort, at vi har overlevet gennem al vores tid på jorden, det er hvad har ført os til, hvor vi er i dag, og det er, hvad kan redde vores hjem.

Så please for moder jord skyld, løslad hende for denne miljøledelse.


31 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Gå aldrig glip af et indlæg!

Abonner nu, og få besked når vi udgiver noget!

  • https://www.facebook.com/Fredsblad/
  • https://www.instagram.com/fredsblad/

ABOUT US

FredsBlad er en forening på Københavns Professionshøjskoles læreruddannelse, Nyelandsvej.

I FredsBlad udkommer vi med artikler, interviews, tegneserier etc. som alle har drejer sig om lærerprofessionen.

bottom of page