top of page
  • Forfatters billedeRedaktionen

To kulturer placeret indenfor få meters afstand

Skrevet af Ida Dalsgaard Villadsen, studerende på 1. årgang

Ida gik på CBS, men læser nu på læreruddannelsen. Hun deler i denne artikel sine tanker omkring studieskiftet.

Nu har jeg læst til lærer i 4 måneder og 28 dage, og det er noget af en kontrast i forhold til, hvad jeg lavede før sommerferien. Før sommerferien gik jeg på CBS, nu læser jeg på læreruddannelsen, Nyelandsvej.

På trods af, at der kun er 100 meter imellem de to uddannelser, er det vidt forskellige kulturer, man møder.


Jeg har altid tænkt, at jeg skulle noget med matematik, og derfor så jeg erhvervsøkonomi på CBS som et oplagt valg. Det at gå på universitetet var en stor forskel fra gymnasiet. Jeg var flyttet helt fra det mørke Jylland til hovedstaden, og stod pludselig fuldstændig på egne ben. Med forelæsninger sammen med 600 andre elever og undervisere, som man aldrig hilste på, var det noget af en ny hverdag, jeg gik i møde.


Jeg er datter af lærere og har altid sagt, at det aldrig var en vej, jeg skulle gå. Alle omkring mig prøvede ihærdigt at overtale mig, men jeg var overbevist om, at de bare ikke vidste, hvad JEG ville.

Efter 2 år blev det endelig min helt egen beslutning, at en professionsbachelor som lærer, var noget, jeg var nødt til at prøve af. Jeg kunne simpelthen ikke se mig selv på den uddannelse, jeg var i gang med.


Mødet med børnene og hele det sociale aspekt i lærerjobbet tiltalte mig meget. På trods af, at jeg havde overbevist mig selv om, at lærerjobbet på ingen måde var noget for mig, kunne jeg bedre se mig i det, end på den uddannelse, jeg var i gang med. Sideløbende med CBS var jeg lærervikar, og jeg fik energi i mødet med børn og kollegaer og blev draget af glæden, man mødte rundt på skolerne.


Jeg var til åbent hus på Nyelandsvej og faldt med det samme for den intime og hyggelige atmosfære. Jeg var vant til store lokaler og en masse mennesker myldrende rundt, men så snart man trådte ind på Nyelandsvej, var der en ro, som jeg ikke havde oplevet før. Det var en kæmpe kontrast til CBS. Selvom de to uddannelser ligger så tæt, er der tale om to vidt forskellige måder at studere på.


Allerede efter lige knap et halvt år på lærerstudiet er jeg sikker på, at det er det helt rigtige valg for mig. Jeg er vild med, at stemningen på Nyelandsvej er intim, hyggelig og nærværende. Det giver en følelse af, at alle er velkomne. Jeg er desuden vild med, hvordan introdagene indebar lege, fællessang og udklædning. Og så er jeg vild med, at vi er så forskellige alle sammen, men alligevel er fælles om, at vi alle ønsker at blive de bedst mulige lærere og samtidig at hygge os undervejs i uddannelsen.


Når man kun er 25 på hvert hold, skabes der også rum for, at alle deltager aktivt, og at egne erfaringer kan diskuteres. Lige pludselig sidder jeg ikke og frygter at tale foran 600 mennesker, men ønsker i stedet at byde ind i en samtale med de andre studerende. Der skabes et læringsrum, jeg tror på, der bidrager til bedre læring for den enkelte.


Den måde at gå på en videregående uddannelse tiltaler mig virkelig. Man løfter i flok og har en praktisk indgangsvinkel til alt teori (- og så er det selvfølgelig også en fordel, at vi har kageordning til holdundervisningen).


Jeg håber, at de studerende på CBS nyder deres studieliv ligeså meget, som jeg nyder at være blevet lærerstuderende, for det var det helt rigtige valg for mig at skifte studie.

290 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Gå aldrig glip af et indlæg!

Abonner nu, og få besked når vi udgiver noget!

  • https://www.facebook.com/Fredsblad/
  • https://www.instagram.com/fredsblad/

ABOUT US

FredsBlad er en forening på Københavns Professionshøjskoles læreruddannelse, Nyelandsvej.

I FredsBlad udkommer vi med artikler, interviews, tegneserier etc. som alle har drejer sig om lærerprofessionen.

bottom of page